28 de gen. 2011

Born in the USA / Nascut als EUA

Quan vaig estar pensant en quina cançó podria posar per obrir el blog inmediatament em va venir al cap Born in the USA, bàsicament per dues raons, la primera és que aquesta va ser la primera cançó seva que vaig escoltar, llavors tenia onze anys... i fins ara..., la segona raó és potser la que requereix una explicació més llarga: fa uns anys vaig llegir en un llibre la descripció que en feia d'aquesta cançó un crític músical (ara no recordo el nom ni sé on tinc el llibre..), era una definició rasa i curta : "L'explosió de ràbia més gran de la història del rock", simple i contundent, em podria allargar moltíssim intentant explicar tot el que envolta aquest tema però no cal, només dir un parell de coses, Born in the USA és, des de el meu punt de vista, la cançó més malentesa de la història de la música, i no és un tema d'idioma ja que als Estats Units també hi va haver gent que no va acabar d'entendre el que deia Springsteen, fins i tot Ronald Reagan se la va voler apropiar, i només que hi hagi algú a qui llegint la traducció entengui per fi el que significa aquest blog ja haurà valgut la pena, a més, si mireu el vídeo el mateix Bruce us en farà cinc cèntims....en català.



Nascut en un poble de mala mort
La primera guitza que vaig rebre va ser al caure al terra
Acabes com un gos al que han colpejat massa
Fins que et passes mitja vida cobrin-te

Nascut als EUA
Vaig néixer al EUA
Vaig néixer als EUA
Nascut als EUA

Em vaig ficar en un merder al poble per tant em posaren un rifle a la mà
M’enviaren a una terra estrangera per anar i matar els homes grocs

Nascut als EUA
Vaig néixer als EUA
Vaig néixer als EUA
Vaig néixer als EUA
Nascut als EUA

Vaig tornar a casa cap a la refineria
L’encarregat digué “Fill si depengués de mi”
Vaig anar a l’oficina de Veterans
Em digueren “Fill encara no ho entens?”

Tenia un germà a Khe Shan lluitant contra el Vietcong
Ells encara i són ell va morir
Ell tenia una dona a la que estimava a Saigon
Tinc una foto d’ell als seus braços

Sota l’ombra de la presó
A prop de les torxes de la refineria
Porto deu anys cremant la carretera
Cap lloc cap on córrer no tinc cap lloc on anar

Nascut als EUA
Vaig néixer als EUA
Nascut als EUA
Estic acabat als EUA
Nascut als EUA
Nascut als EUA
Nascut als EUA
Sóc un dur rocker als EUA

3 comentaris:

Redacció ha dit...

Dacord en totes i cadascuna de les paraules escrites. Només afegir que l'orgull pel teu país és també una responsabilitat de cadascú per a lluitar per ell, en contra de les injustícies, vinguen d'on vinguen (política, estat...), la gran diferència amb l'orgull de l'estat espanyol, que crec que no existeix, al menys jo no el sento. Si pels Països Catalans.
Salut company

Brucencatalà ha dit...

Tens raó, em sembla que ell com a personatge públic (i relativament influent) sempre ha fet tot el que ha pogut per millorar el seu país, fins i tot la poli l'ha arribat a boicotejar !!!E

Anònim ha dit...

Bones.
Sento informar que Youtube ha bloquejat el videu.
Es veu que per drets d'autor.
Vaja, que no es pot veure.
Llàstima.
No sé si s'hi pot fer res...
Salut!